piątek, 2 listopada 2012

Rajskie jabłuszka kandyzowane

Rajska jabłoń to drzewo z  rodziny różowatych. Na pewno kiedyś je widzieliście - to raczej niskie jabłonki, które późną jesienią i zimą pozostają obsypane miliardami małych żółto-czerwonych jabłuszek. Często można je spotkać w przypałacowych ogrodach czy parkach - dawniej były w Polsce bardzo popularne. Choć miały służyć głównie do ozdoby, ich owoce są przepyszne. Cierpkie z przyjemną słodką nutą. Zbierać je można po pierwszych prawdziwych przymrozkach. Ja postanowiłam zrobić rajskie jabłuszka w syropie cukrowym. Takie jabłka są zimą świetną ozdobą różnego rodzaju tortów i deserów. Ja mam zamiar użyć ich do tarty, ale to najwcześniej w styczniu ;)

Składniki:
  • 1 i 1/2 kg rajskich jabłuszek
  • 1 kg cukru
  • 2 szklanki wody
  • sok z 1/2 cytryny



Jabłuszka należy wypłukać i osuszyć, zostawiając ogonki - dzięki temu będą przypominały kandyzowane wisienki. Czas na jedyny pracochłonny moment całej operacji - każde jabłuszko należy nakłuć w 2-3 miejscach wykałaczką. Dzięki temu nie popękają w czasie gotowania. Do garnka wsypujemy cukier i zalewamy go 2 szklankami wody. Dodajemy sok z 1/2 cytryny i całość stawiamy na małym ogniu.  Kiedy cukier się rozpuści i powstały lukier zacznie się delikatnie gotować, wrzucamy nasze jabłuszka.
Gotujemy je mniej więcej przez 10 minut, tak aby zrobiły się szkliste i lekko "przezroczyste". Jeśli zostaną w garnku zbyt długo, ich skórka zwiotczej i się pomarszczy. Kiedy jabłka są zeszklone przekładamy je do przygotowanych wcześniej słoiczków. Pozostały w garnku syrop zagotowujemy, i gorącym zalewamy jabłka. Słoiki dokładnie zakręcamy i odstawiamy wieczkiem do dołu pod przykrycie, najlepiej z koca, aby mogły się zawekować. Kiedy ostygną, sprawdzamy czy są szczelnie zamknięte i odstawiamy je do piwniczki.








4 komentarze:

  1. Bardzo mnie zaciekawiłaś tymi rajskimi jabłuszkami. Super wyglądają i ciekawa jestem smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglądają po prostu cudnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobiłam te jabłuszka...mimo nakłucia kilka razy każdego jabłuszka skórka popękała...szkoda

    OdpowiedzUsuń
  4. SUPER 👍wykorzystam napewno w tym roku. Dziękuję. 🌷

    OdpowiedzUsuń