sobota, 23 listopada 2013

Sos z kiszonych ogórków

Ten sos to jedno z moich kulinarnych odkryć roku! Przygotowywaliśmy go na spotkaniu w Akademii Smaku Siemensa. Składniki wyglądały raczej podejrzanie i nie zanosiło się na coś tak smakowitego - kiszoniaki gotowane w śmietanie... Ale kiedy spróbowałam sosu jeszcze w czasie gotowania, nie mogłam oderwać się od garnka. Po łyżeczce, po łyżeczce - wciągnęłam chyba połowę tego cudownego sosu, zanim jeszcze był gotowy. To wspaniały dodatek do ryb. Dorsza lub łososia. Filety oprószamy solą i skrapiamy oliwą z listkami tymianku i posiekanym czosnkiem. Tak przygotowane marynujemy przez dwie godzinki w lodówce. Możemy je ugotować na parze lub po prostu upiec w piekarniku. Będą idealne do podania z sosem z ogórków kiszonych. 

Składniki (4 porcje):

  • 4 łyżki oleju (najlepiej rzepakowego)
  • 2 łyżki masła
  • 2 szalotki
  • 4 duże ogórki kiszone
  • 1 szklanka bulionu (drobiowego lub warzywnego)
  • 1 szklanka śmietany kremówki 36%
  • pęczek koperku
  • do doprawienia: sól, biały pieprz, cukier i sok z kiszonych ogórków



Przepis jest bardzo prosty i szybki, jednak trzeba mu poświęcić nieco uwagi - może się przypalić. W rondelku, na rozgrzanym oleju z masłem, szklimy posiekane drobno szalotki i pokrojone w kostkę, umyte i obrane ogórki. Podsmażamy je około 5 minut. Po tym czasie dolewamy bulion i śmietankę. Sos musi się gotować na średnim ogniu, bez przykrycia, tak by część płynu mogła odparować.
Po kilku minutach czas na doprawienie go solą i pieprzem, odrobiną cukru, i - jeśli ogórki nie nadały mu odpowiedniej kwaskowatości - również sokiem z kiszonych ogórków. Po doprawieniu gotujemy do momentu, kiedy sos zgęstnieje, co chwilę mieszając aby się nie przypalił. Na samym końcu dodajemy posiekany koperek. Pokochacie ten zaskakujący, bogaty smak!









4 komentarze:

  1. nie jadłam ale podejrzewam że mi zasmakuje, lubię takie połączenia:)

    OdpowiedzUsuń
  2. To musi być pyszne :)
    pozdrawiam i zapraszam do siebie przyprawzyciekolorami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem zaskoczona połączeniem śmietany kremówki z sokiem z ogórków! Wow! ;) Myślę, że jak tylko znajdę sposobność, to go spróbuję. :)

    OdpowiedzUsuń